Zákaznická podpora:+420608634163

Co je to zarůstající nehet?

Zarůstající nehet (onychocryptosis, řec., unguis incarnatus, lat.) je onemocnění, které je definováno jako zanoření laterálního okraje nehtové ploténky do přilehlé nehtové rýhy s pronikáním nehtové ploténky do měkkých tkání nehtových valů. Unguis incarnatus je běžným onemocněním nehtového aparátu. Nejčastěji je postižena nehtová ploténka palce nohy v oblasti mediálního a laterálního valu. Více než 40% klientů se na nás obrací s žádostí o pomoc právě s tímto problémem.

Příčiny zarůstání nehtů.

• Příčinou zarůstání nehtů bývá zejména nespávné stříhání volného okraje nehtové ploténky dokulata. Během odrůstání nehtové ploténky dochází k mechanickému dráždění měkkých tkání nehtových valů okrajem nehtové ploténky, k zanoření okraje nehtové ploténky do přilehlé nehtové rýhy a k dalšímu pronikání ploténky nehtu do měkké tkáně nehtového valu. Okraj nehtové ploténky je pak zanořen do měkkých tkání nehtových valů, trvale zde mechanicky dráždí jako cizí těleso, které působí chronický průběh zánětlivých projevů. Důsledkem tohoto trvalého dráždění je bolestivost, iritace, otok perionychiální zóny, růst hypergranulací a hypertrofie nehtových valů.
  • Další příčinou zarůstání nehtových plotének je dlouhodobá traumatizace perionychiální zóny těsnou obuví, vbočení palce u příčně ploché nohy a vzácně mykotické onemocnění nehtové ploténky .
  • Nově jsou popisovány zvýšené počty případů polékových zarůstajících nehtů a paronychií. Jedná se o HIV pozitivní pacienty léčené indinavirem  a lamivudinem. Mechanismus vzniku polékových paronychií a zarůstajících nehtů není znám.
  • Mezi predispoziční faktory zarůstání nehtových plotének jsou hyperhidróza, diabetes mellitus, akromegalie, obezita, ischemická choroba dolních končetin.

Jaké jsou možnosti léčby zarůstajícího nehtu?

Konzervativní metoda léčby zarostlého nehtu zaměřena na eliminaci zánětlivých procesů a snížení intenzity bolesti pomocí speciálních prostředků. V prvotních stádiích onemocnění pomoci odborné peče  lze zabránit rozvoji zánětlivého procesu a komplikacím.

K nejefektivnějšími podologickým metodám řešení problému zarůstání a deformace nehtůpatří ortonyxie. Ortonixie – je aplikace rovnátka na nehet.  V případě, že příčinou zarůstání je deformace nehtové ploténky, aplikace podobného korekčního systému umožnuje narovnat nehet. Je to zcela bezbolestné řešení problému zarůstání a deformace nehtů.

Ortopedické a fyzioterapeutické metody jsou výroba individuálních vložek, speciální cvičení.

Chirurgická léčba je indikovaná u třetího stadia onemocnění. Existují různé možností chirurgického řešení – plastika, při které odstraňují nadbytečnou tkáň podélnou excizí kůže a podkoží pod postiženým nehtovým valem; ablace nehtové ploténky (parciální nebo totální).

Mezi preventivní opatření patří edukace správného stříhání nehtových plotének, kdy pacientům zdůrazňujeme rovné stříhání nehtové ploténky s přerůstáním okraje nehtové ploténky přes distální falangu o 1–2 mm. Důležitá je volba obuvi s volnou špicí, která zabrání tlaku obuvi na nehtový aparát. Korekce anatomické abnormality nohou či prstů je nezbytnou podmínkou úspěšné léčby onemocněni.

Profesionální péče a ošetřování nehtů, odborné poradenství pomohou určit hlavní příčiny a zabránit rozvoji patologií. Zarůstající nehet je problémem, při kterém bude a i ten nejmenší krok doprovázen nepohodlí.

Pohyb je život, a pokud je pohyb doprovázen bolestí, pak se život promění v utrpení uvažoval Avicenna (asi 980-1037).

Pokud jste si objevili, známky zarůstajícího nehtu je nutné vyhledat odbornou pomoc. Domácí pokusy léčení většinou vedou ke zhoršení stavu a následně k prodloužení léčby.

Potřebujete poradit? Kontaktujte našeho odborníka přes WhatsApp, e-mail nebo telefonický +420 775 980 362

Splátková kalkulačka ESSOX