CO JE TO ZARŮSTAJÍCÍ NEHET – definice, příčiny, stádia, komplikace, profylaxe

Návody a Příběhy

❗Unguis incarnatus (řec.:Onychocryptosis) ⠀
📝Definice ⠀ Nehtová ploténka sedící hluboko v nehtovém lůžku s většinou dovnitř ohnutými bočními okraji nehtů, které jsou překryté zvýšeným bočním nehtovým valem. Přední hrany nehtové ploténky již většinou nemohou volně růst, ale pronikají do tkáně nehtového valu, což při neléčení vede k prudkým a velmi bolestivým, zánětlivým reakcím. ⠀
📝Příčiny
• přehnané zkrácení nehtu v oblasti koutů
• anomálie postavení nehtu
• zesílený příčný oblouk nehtové ploténky z jiných příčin ovlivňuje manifestaci
• změna nehtově ploténky v síle a struktuře
• jako následek dlouhotrvající zánétlivé reakce v nehtovém zářezu, např. paronychie (zánět nehtu). Serózní kapalina rozpustí malé oblasti substance nehtu a způsobí nepravidelný, částečně vroubkovaný okraj nehtu. Tyto nerovnosti se postarají o to, že nenastane hojení. • chybné postavení nohou nebo prstů, např. u hallux valgus, zesílí efekt poraněni
• nošení příliš úzké obuvi
• Hormonální onemocnění nebo změny (puberta, přechod)
• geneticky podmíněná citlivá pokožka ⠀

📝Různá stadia ⠀
❗Zánětlivé nehnisavé: Kvůli tlaku hluboko sedícího bočního okraje nehtu v nehtovém zářezu dochází k zánětlivé reakci s klasickými příznaky zánětu (zčervenání, otok, bolest, přehřáti, omezení funkce) v oblasti nehtového zářezu a nehtového valu. ⠀

❗Zánětlivé hnisavé:
Kvůli postupujícímu zánětu pronikají často bakterie do rozšířeného zářezu a způsobují akutní paronychii (hnisání v nehtovém zářezu a pod nehtovou ploténkou). Hnisavý sekret ze zářezu se často vyprázdní spontánně nebo v důsledku tlaku.
❗Zánětlivé hnisavé s granulační tkání:
U zaníceného unguis incarnatus v pokročilém stadiu vzniká granulující tkáň. Při chronickém průběhu zánětu se tvoří dobře prokrvená granulační tkáň (nedotčené maso). Tato granulační tkáň se může rozšiřovat přes nehtovou ploténku. ⠀

📝Komplikace ⠀
Například zánět lymfatických cest a při dalším postupujícím zánětu nekróza prstů. Kvůli podráždění postaveného nehtového koutu se zvyšuje míra dělení buněk, vzniká přebytečná granulační tkáň. Především u pacientů s diabetem mellitus nebo pacientů s těžkými arteriálními poruchami prokrvení může rozsáhlá paronychie vést až ke ztrátě prstů. ⠀
📝Profylaxe ⠀
• odborné stříhání nehtů
• nošení padnoucích bot a punčoch
• opatrné čištění rýhy (odstranění hyper- keratózy a kuřího oka) ⠀
📝Hygiena ⠀ Při všech zánětech musíme být připraveni naosidlování zárodky MRSA. Podle Ustavu Roberta Kocha se na ráně silně rozmnožoval zárodek zlatého stafylokoka. U 20% populace je trvalý, u 50% populace dočasně prokazatelný. Zvlášt nebezpečné je MRSA při zraněních nebo oslabeném imunitním systému.