CO JE NEHTOVÁ PSORIÁZA?

Návody a Příběhy
🔊Pokud jste nikdy neslyšeli o nehtové psoriáze, tak se vás pravděpodobně tento problém netýká, což je jedině dobře.
🔬Ať se jedná o nehty na rukou nebo na nohou, mohou být napadeny bakteriemi, mikroorganismy nebo viry, které jsou příčinou řady nemocí.
🔬Nehtová psoriáza, někdy také známá jako lupenka na nehtech, je dědičné onemocnění.
🔬Stres, alkohol, kouření, zranění nebo poškození kůže způsobené např. spálením od slunce, léky nebo také předešlé infekce mohou být spouštěčem tohoto onemocnění.
🔬Bohužel se dá těžko skrýt před ostatními lidmi, neboť nehty mění svůj vzhled: jsou mimo jiné deformované, mají skvrny, vytvářejí se pod nimi šupinky, které zbarvují nehty do žluta a změkčují je, nebo se jeví jako vysoce porézní. Toto všechno může vést až k samotnému odlomení nehtu.
🔬 Nezřídka je psoriáza nehtů spojena s bolestmi a pro nemocné není jednoduché fungovat přes den. Zejména by neměl být podceňován psychický stres. Na nohou můžeme toto onemocnění zakrýt ponožkami nebo obuví, ale na rukou je toto onemocnění nepříjemně nápadné. ⠀
🔊Koho se toto onemocnění týká? ⠀
✅Psoriáza se může vyskytnout u každého, ale běžně se toto onemocnění projevuje v rané dospělosti a to zpravidla u lidí, kteří trpí lupenkou, popř. psoriázou na kůži – asi u 30 % všech pacientů s psoriázou se objeví toto onemocnění i na nehtech.
✅ V ojedinělých případech se objevuje samostatně. Kromě napadení kůže a nehtů dochází u pacientů s psoriázou stále častěji k doprovodným onemocněním jako např. artritida (psoriatická artritida).
✅Psoriáza je geneticky způsobená nadměrná obranná reakce kůže. Imunitní systém není oslaben, nýbrž pracuje více, než by měl, i když nemusí ničemu zabraňovat, a dochází k vytváření nových buněk, což vede k tvorbě lupů. ⠀
🔊Je nehtová psoriáza nehtová houba? ⠀
➖Změna vzhledu nehtů je v mnoha případech spojena s tzv. plísní nehtu (někdy nazývána jako Onychomykóza), nebo právě s lupenkou.
➖Plíseň nehtů a nehtová psoriáza mohou mít podobné symptomy a mohou se projevit současně, ale mají zcela odlišné příčiny. V takovém případě bychom měli vyhledat odborníka, který prohlédne nehty a odhalí skutečnou příčinu.
➖Při napadení nehtu houbou je možné pro léčbu použít léky, lak nebo sérum a tím podpořit růst nového, zdravého nehtu. V takovém případě můžeme též vyhledat pomoc podologa, neboť soustavná léčba je důležitá.
➖V případě, že dojde k opětovnému napadení zdravého nehtu bakteriemi nebo viry, proces uzdravení trvá o to déle.
➖Při léčbě je důležitá trpělivost, neboť nehet přirozeně roste asi 0,5 – 1,2 mm za týden. Tato léčba je velmi časově zdlouhavá a ne vždy se podaří úplné vyléčení.
➖Psoriáza by měla být léčena dermatologem, který často používá léky a tzv. elektroterapii. Praskliny nebo jiné změny nehtů způsobené psoriázou způsobují, že bakterie a houby mají lehčí přístup k nehtům, a proto je v těchto případech častá hygiena na místě. ⠀